Ana içeriğe atla

Yeni Teknolojiler ve Geleceğin Mimarlığı Arasındaki İlişki Nasıl Şekillenmektedir?

 Yeni teknoloji, insanların yaşamlarını görece daha çok ekranların başında geçirmesine neden olurken hayatlarımız dijital merkezli hale geldi. Mimarlık disiplini de teknoloji ile her zaman iç içe olan yapısı sayesinde bu dijitalleşmeden nasibini aldı. 

Bu anlamda mimarlık disiplini son yüzyılda üretim teknikleri, malzemenin farklı kullanımları, temsil biçimleri ve kütlesel oluşum açısından farklı aşamalardan geçti. 

Bu süreçte teknolojik gelişmelerle iç içe ilerleyen yapı yapma bilgisi, daha önce denenmemiş formların, çok katlı yapıların, gökdelenlerin ve sıra dışı strüktürlerin ortaya çıkmasına olanak tanıdı. Geleneksel yapıların kendine has teknolojisini modernizmle birlikte dönüştüren mimarlar ve mühendisler yapılı çevreyi ve kentlerin biçimlenişini tamamen değiştirmiş oldular.


Modernizm, Yeni Teknoloji ve Değişen Mimari Düşünce

Moderniteyle birlikte mimarlar projelerinde en son teknolojiye sahip olan sistemleri geleneksel üretim biçimleri ile harmanladılar ve çağdaş mimari de bu birlikteliğin en güzel örneklerini teşkil etmeye devam etti. Yeni teknolojiler hem üretim süreçlerini hem de mekanın temsillerini çeşitlendirirken mimarlara özgürleştirici bir alan tanımlamış oldu. Teknolojik yenilikler, 20. yüzyılın modern yaşamının kökleriydi. Betonarme ve çelik strüktürlü yapıların icadı, modern mimarideki denemeleri mümkün hale getirdi. Günümüzde ise teknoloji – mimari arasındaki ilişki geleceğin kentlerinin kökleri oluyor. Mimari düşünce teknolojik araçlarla harmanlanırken mimarın rolü salt mekan tasarımcısı olmaktan çıkıyor. Bu anlamda 21. yüzyılın teknolojik değişimlerinin gelecek vaat eden mimari gelişmelere yol açacağı, yeni mimari tanımlar ve roller oluşturacağı da iddia ediliyor.

Mimaride Standartlaşma Sorunu

Gelişmekte olan dijital teknolojiler, mimarlara tasarım ve inşa etme için radikal olarak yeni olanaklar sunarken, beri yandan mimaride standartlaşma gibi durumlara yol açabiliyor. Binalar daha hızlı bir şekilde tasarlanıp inşa edilebilirken kentlerin büyümesiyle birlikte mimaride standartlaşma sorunu daha da görünürleşiyor ve bu sorun bugünün metropollerinin de en büyük problemlerinden biri olmaya devam ediyor.

Peki, mimarın değişen rolü standartlaşma ve çevre kirliliği gibi konularla mücadele etmeyi başarabilir mi? Biraz ucu açık bu soruya bugün çeşitli cevapların uygunluğu araştırılıyor. Cevaplar, bazen mimari üretim pratiklerinde kökten değişimleri gerektirirken bazı durumlarda ise sadece mimari düşüncede bazı yeni yaklaşımların desteklenmesini gerektiriyor. Örneğin bazı durumlarda inşa etmemenin, en az inşa etme pratikleri kadar önemli olduğu görüşü yükselirken, çevre bilinci ve gelecek nesillerin nasıl bir yapılı çevrede yaşayacağı, teknolojik vatandaşlara dönüştüğümüz bir dönemde gündemde kalıyor.

 KAYNAK :https://blog.burotime.com/yeni-teknolojiler-ve-gelecegin-mimarligi-arasindaki-iliski-nasil-sekillenmektedir/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Emlak Sektörünü Yakın Gelecekte Neler Bekliyor?

Yakın gelecekte sektörleri değiştirebilecek teknolojiler üzerine yazdığımız yazılara, emlak sektörü ile devam ediyoruz. Bu teknolojilerin  turizm  ve  sağlık  sektöründe olduğu gibi emlak sektöründe de büyük değişiklikler getirme potansiyeli mevcut. Portfoyü Gezmek Kolaylaşacak Düşünün belli bir süre boyunca il dışında yaşayacaksınız ve bunun için ev arayışı içerisindesiniz. Sürekli oraya gidip, ev bakamayacağınıza göre; sanal gerçeklik birimleri sayesinde, evi görmeden içindeymiş gibi hissedebileceksiniz. Tek yapmanız gereken evin sanal gerçeklik uygulamasını indirmek ve ardından sanal gerçeklik birimi üzerinden izlemek. Sanal gerçeklik birimine şimdiden o kadar para verilir mi demeden,  Google Cardboard ‘u hatırlatmak isterim. Aynı şekilde inşaat firmaları kullanacakları artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojileriyle, satış aşamasında olan evin krokilerini tabletlerden aktarabilecek. Ülkemizde bu alanda çalışma gösteren firmalardan olan  Pandora , inşaat firmalarına destek

Orly Uçak Hangarı , Fransa

  Mühendis : Eugene Freyssinet Yapım yılı : 1916-1923  1923 yılında tamamlanan 85m açıklıkta , 300 m uzunlukta ve 56 m yükseklikteki bu betonarme yapı ,ilk bakıldığında uzun tonoz kabuk gibi algılanmasına rağmen strüktürel yönden bir kısa tonoz kabuktur.Alttaki şekilde görüldüğü gibi 2 kaburga arası mesnet mesafesi olarak düşünülmelidir.Bu kısa tonoz kabuk , zincir eğrisi biçiminde olup kısa aralıklarda katlanmış yüzeylerle pekiştirilmelidir.Başka bir deyişle, yapımı zor ve pahalı olan takviye kaburgaları yerine silindir yüzeyi ile katlanmış yüzeylerin kombinasyonuna gidilerek biçimden ötürü kazanılan sistem rijitliği artırılmıştır. Tonoz kabuk, kenarlarından temele ankastre bağlandığından kenarların açılmasını önleyecek ek önlemlere (örneğin gergi elemanlarına) gerek kalmamıştır.Kabuk sistemin tümü ,kayar bir kalıp yardımıyla yerinde dökülmüştür.Hem yapım yöntemi, hem de geçtiği açıklık ve ulaştığı serbest yükseklikte döneminin önemli yapıları arasında yer almıştır.  Kaynak:Prof. Dr.

ÇTS-2 Yapı Mühendisliği ve Statiği Notları

  Yapı Mühendisliği Yapı : Kendi ağırlığından , üzerine etkiyen dış yüklerden ve kullanımından ortaya çıkan yükleri taşıyan ve zemine aktaran bir araçtır. Rijitlik : Yapıda yüklerden meydana gelen yer değiştirmelerin sınırlı tutulmasıdır. Stabilite : Yapıdaki yer değiştirmeleri ve şekil değiştirmeleri sınırlamak suretiyle yapının yıkılmasına direnmesidir. Yükler : Yapı ağırlığı , rüzgar ve deprem etkileri ile ısı değişmeleri , farklı temel oturmaları , sünme , büzülme vb. sonucu oluşan şekil değişmesi gibi çeşitli fiziksel etkilerdir. Yükler için 1.sınıflandırma : Yerçekimi + Çevresel ve diğer çeşit yükler Yükler için 2. sınıflandırma : Statik yükler + Dinamik yükler Yükler için 3. sınıflandırma : Yayılı yük + Tekil yük Kuvvet çifti ve Moment : Bir cismin dönmesi , bir otomobil direksiyon simidinin dönmesi üzerinde de gösterilebilir.Cismi sola ya da sağa döndürmek için birbirinden a uzaklıkta olan kollar aracılığı ile cisme eşit ama ters yönlerde iki p kuvveti uygulanmaktadır.Bu şek